Gyakori kérdések

A kérdésekre adott válasz megtekintéséhez kattintson a kérdésre!

Ha nem találja a kérdést, amire kíváncsi, vagy nem találja kielégítőnek a választ, tegye fel kérdését itt!

Hány éves kortól lehetséges / javasolt / érdemes részt venni a tréningen?

Kapnak a résztvevők valamilyen oklevelet?

Milyen gyakran vannak nyílt tréningek?

Mire jó egyáltalán a gyorsabb olvasás? Mindent gyorsabban kell olvasni?

Nem megy a gyorsabb olvasás a szövegértés rovására?

Pontosan mi történik a tréningen?


 

Hány éves kortól lehetséges / javasolt / érdemes részt venni a tréningen?
A tréninget 14-15 éves (középiskolás) kortól ajánljuk. Ennek oka egyrészt a képzés intenzív jellege, másrészt a tréning során használt szövegek, tesztek szókincse, nehézségi foka, hiszen ez a felnőttek szintjéhez igazodik.

Kapnak a résztvevők valamilyen oklevelet?
A tréning elvégzését követően minden résztvevő tanúsítványt kap, amelyen feltüntetjük az általa elért fejlődést az olvasási sebesség és a szövegértés vonatkozásában. A résztvevőket tájékoztatjuk a csoport átlagos eredményeiről is.

Milyen gyakran vannak nyílt tréningek?
Nyílt tréningeket általában havonta tartunk, többnyire hétvégén (sz-v 9:00-17:00), de hét közben is szervezünk képzéseket. Az aktuális időpontokat itt találja meg.

Mire jó egyáltalán a gyorsabb olvasás? Mindent gyorsabban kell olvasni?
Természetesen nem kell mindent gyorsabban olvasni, de miért ne küszöböljük ki a szövegértést és a hatékonyabb olvasást akadályozó olvasási hibákat?

Az Improved Reading tréning alapelvei szerint a gyorsabb olvasás nem öncél, hanem a hatékonyabb, fejlettebb olvasás előfeltétele. A szövegértést akadályozó olvasási hibák (különösen a nem megfelelő szemmozgás) kiküszöbölése révén mindenképpen gyorsul az olvasás tempója.

A lassú olvasás gyakran a hibás technikára vezethető vissza. A tempó felgyorsítása általában segíti a szövegre való koncentrálást is, a szerző gondolatmenetét jobban tudjuk követni, így a szövegértés és a figyelem is javul. Ha nem elsősorban a tartalomra, hanem inkább magára a stílusra, a kifejezésmódra vagyunk kíváncsiak, akkor akár lassabban is olvashatunk, átadva magunkat a szöveg „dallamának”. Mindenesetre a tréningen nem recepteket adunk, hanem olyan technikákat, módszereket mutatunk be és gyakoroltatunk, amelyek a szövegek többféle megközelítését teszik lehetővé és segítik elő.

Nem megy a gyorsabb olvasás a szövegértés rovására?
Azt gondolnánk, hogy minél gyorsabban olvasunk, annál kevesebbet fogunk érteni a szövegből. Pedig a valóságban - a helyes technika alkalmazása esetén - ennek éppen az ellenkezője az igaz. Tréningjeink résztvevői nem csupán jóval gyorsabban olvasnak, mint a tréninget megelőzően, de szövegértésük is javul. Hogyan lehetséges ez?

A lassú, szavankénti olvasásnál agyunk jóval gyorsabban felfogja a szavak jelentését, mint ahogy a szemünk mozog, ezért aztán el is kalandozik a témától. Emiatt persze akadozik a megértés, szemünknek vissza-vissza kell ugrálnia a szövegben. A ProRead technikája az olvasási sebesség gyorsítására épül, de ez nem hogy rontja, inkább segíti a szövegértést.

A különböző olvasási technikák ismeretében ki tudjuk választani azt az olvasási módot (illetve azok kombinációját), ami a leginkább megfelel olvasásunk céljának. Így optimalizálhatjuk olvasásunkat, ezért is elsősorban hatékony olvasásról, nem pedig gyorsolvasásról beszélünk a ProRead módszer kapcsán.

Pontosan mi történik a tréningen?
A kétnapos, összesen kb. 12 órás tréningen a legfontosabb elméleti tudnivalók megismerése mellett a résztvevők számos gyakorlatot, gyakorlat-sorozatot végeznek el. Az olvasási készségek felmérése, a tanultak alkalmazása és a haladás mérése érdekében szövegértési teszteket csinálnak.

A szemgyakorlatok és a tagolási gyakorlatok célja az olvasási hibák kiküszöbölése és az új technikák elsajátítása, begyakorlása. Ugyanezt célozza  egy speciális készülék, az ún. sebességszabályozó (gyorsító) alkalmazása, amely a tréningmódszer egyedi jellegzetessége.

A tréning nagy hangsúlyt fektet a rugalmas olvasási stratégia kialakítására, valamint az olvasási folyamatban fontos szerepet játszó tényezők (koncentráció, memória, szókincs stb.) áttekintésére.